Si musafir yang mengembara mencari keredhaan Allah~

  • Facebook

Hamza Cendiakawan Muslim Berpengaruh

Posted by Unknown - -





Sheikh Hamza Yusuf Hanson merupakan pengasas Kolej Zaituna yang ditubuhkan pada 1996 di Berkeley California, Amerika Syarikat.





SHEIKH Hamza Yusuf, 50, merupakan seorang ulama kulit putih yang sewajarnya dikenali oleh seluruh umat Islam.

Mengapa pula? Sedangkan beliau yang lahir sebagai bukan Islam, mampu akhirnya menjadi seorang yang memperjuangkan Islam, sangat mencintai Islam, yang sanggup melakukan apa sahaja untuk Islam, yang hidup dan matinya kerana Islam, bagaimana pula kita yang dilahirkan sebagai Islam, yang sebaik sahaja keluar dari alam rahim, telinga kita diperdengarkan azan dan iqamat?

Begitupun kisah hidupnya banyak menyisipkan pengajaran buat kita semua.


Malah sebaik berlakunya tragedi tragedi 11 September 2001, Hamza atau nama sebelum Islamnya, Mark Hanson adalah orang Islam pertama yang segera ke Rumah Putih bertemu Presiden George W.Bush.

Semata-mata bagi memastikan presiden itu tidak mempunyai sebarang ilham yang bukan-bukan untuk terus menuduh umat Islam yang bertanggungjawab terhadap serangan itu.

Hamza seperti yang dilaporkan dalam laman web The Guardian, begitu bertegas di hadapan Bush, apabila pentadbirannya melancarkan satu Operasi yang dikenali Operation Infinate Justice ekoran serangan itu.

Dalam operasi itu Bush menggunakan terminologi militer yang dikaitkan secara langsung dengan umat Islam.

Tentu sahaja terminologi itu sangat menyakitkan hati umat Islam tanpa mengira bangsa dan warna kulit, termasuk Hamza sendiri.

"Saya amat kesal dengan polisi Pentagon yang langsung tidak memikirkan perasaan umat Islam yang turut kesal dengan kejadian itu.

"Tetapi mungkin kerana Pentagon kurang memahami masalah ini kerana tidak mempunyai kakitangan dan pegawai yang memahami isu-isu agama," kata Hamza.

Hamza juga dikenali sebagai Imam Hamza Yusuf, sememangnya bukan sebarangan orang di AS.

Di AS, beliau merupakan seorang cendekiawan dan tokoh Muslim yang sangat disegani termasuk peranannya sebagai sumber rujukan atau ulama itu sendiri.

Tidak sahaja mengukir nama dalam bidang agama, malah dalam dunia pendidikan dan sosial kemasyarakatan, beliau begitu dikenali oleh seluruh masyarakat AS. Inilah yang membuatkan pemerintah AS memilihnya untuk mewakili umat Islam dan bertemu dengan Presiden AS bagi perkara-perkara berkaitan dengan Islam.

Beliau berpendapat, serangan yang turut menghancur dan merosakkan imej AS itu tidak wajar diperangi semula atas nama agama dan kekerasan.

Malah kepada umat Islam itu sendiri, beliau meminta agar mereka memahami Islam dengan baik, kembali kepada akidah yang murni serta menjauhi jalan-jalan kekerasan dan kebencian terhadap mana-mana pihak.

"Sekalipun kita menetap di negara kafir (non-Muslim) yang kerap mengalami diskriminasi tetapi kita mesti tunjukkan bahawa Islam itu adalah agama yang ramah, bertoleransi dan sangat cintakan keamanan dan kedamaian," katanya.

Dari aspek keluarga, Hamza dilahirkan daripada keluarga Kristian (datuk sebelah ibunya merupakan Presiden Gereja Ortodoks di Marin County) yang terkenal dengan latar belakang akademik yang kuat namun bersikap sangat terbuka.

Ini apabila kedua-dua ibu bapanya merupakan professor di bidang falsafah, maka tidak menghairankan jika Hamza sendiri seorang yang berfikiran kritis, berpandangan jauh, matang dan sangat cintakan ilmu.