Si musafir yang mengembara mencari keredhaan Allah~

  • Facebook

Khusus buat Penuntut Ilmu di al-Azhar

Posted by Tengku Ahmad Saufie - -


Rintihan Sheikh Sa'ad Jawish al-Azhari kepada para Azhariyyin ketika memberi tausiyah di dalam majlis bersama Sheikhna Sidi Yusuf al-Hasani di Ben 'Alawi:




Beliau berkata; "Aku amat ta'ajjub dengan kalian semua apabila aku sampai Malaysia. Sebelum aku sampai di sini(rumah Ben 'Alawi), aku berada di Kedah dan menyampaikan tausiah di satu Masjid. Dan amat menarik perhatian aku, apabila aku melihat para hadirin, kesemuanya memakai pakaian serba putih, berserban. Aku berkata, "Apakah ini? Adakah Azhar telah berpindah ke sini?" Aku amat terpegun dengan kalian semua. Dan inilah suasana Azhar pada 200 tahun dahulu".


"Para azhariyyin apabila berjalan di pasar-pasar, masyarakat akan mengenali mereka dengan serban serta jubah mereka. Dan suasana begitulah yang menjadi imej Azhar pada suatu masa dahulu. Akan tetapi, kita melihat sekarang, para azhariyyin datang kuliah, hanya memakai pakaian biasa, tiada mencerminkan seorang penuntut ilmu warisan Baginda s.a.w.". 


"Dan aku juga tertarik, kalian semua membaca Qasidah Burdah karangan Imam Bushyiriy. Apakah Imam Bushiri berasal dari sini? Amat mengejutkan, beliau dimakamkan di Iskandariyah, tetapi qasidahnya itu dibaca sampai kesini. Bahkan ada diantara kamu yang menghafal dan pandai melagukannya".

Kiblat Ilmu Seluruh Umat Islam 

"Selain itu, aku juga melihat acara-acara maulid Baginda s.a.w. diadakan di sini bahkan lebih banyak berbanding di Mesir sendiri. Sedangkan majlis-majlis sebeginilah yang menyucikan hati kita semua, mendatangkan perasaan kecintaan kepada Baginda s.a.w., memperingatkan kita kepada Baginda s.a.w.. Apabila sampai kepada qiam, kamu semua berdiri menandakan penghormatan kamu semua kepada kemuliaan Baginda s.a.w.. Amat menakjubkan aku."


"Aku amat berbangga dengan kalian, dan tidaklah aku berharap melainkan suasana ini dihidupkan kembali di Azhar sebagaimana yang kalian semua amalkan disini".


*petikan daripada kalam beliau~

4 Responses so far.

  1. LadyBird says:

    subhanallah.. teringin tuk pergi ke sana~

  2. LadyBird=semoga Allah memakbulkan keinginan saudari dengan tujuan mendekatiNya..

    Tarsyid=silakan saudara..

  3. Anonymous says:

    mohon share