بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين وأفضل الصلاة وأتم التسليم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
Berita Gembira Pencinta Maulid an-Nabiy asy-Syarif
الحمد لله رب العالمين وأفضل الصلاة وأتم التسليم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
Berita Gembira Pencinta Maulid an-Nabiy asy-Syarif
Kita semua
mengetahui apabila tibanya bulan Rabi’ al-Awwal, muncul-lah pelbagai majlis,
sambutan, dan upacara, demi menyambut kedatangan bulan kelahiran Nabi Muhammad
s.a.w. yang dicintai dan dirindui oleh umat Baginda s.a.w. yang beriman
kepadanya walaupun tidak pernah melihat wajah Baginda s.a.w..
Ada antara
mereka yang menyampaikan ceramah berkenaan Baginda s.a.w., ada yang menghadiri
majlis maulid, ada antara mereka yang ber’madaaeh’ memuji Baginda s.a.w., ada
di antara mereka yang berarak, ada di antara mereka membaca sirah Baginda
s.a.w.. Kesemua itu hanyalah sebagai tanda menzahirkan kegembiraan hati mereka
kerana Baginda s.a.w. merupakan ni’mat serta sy’iar Islam yang teragung
sebagaimana firman Allah s.w.t.;
ﭨ ﭩ ﭪ ﭫ ﭬ ﭭ ﭮ ﭯ ﭰ ﭱ
Maksudnya: “Demikianlah,
dan barangsiapa yang mengagungkan syi’ar-syi’ar Allah, maka sesungguhnya
perbuatan itu adalah daripada hati yang bertaqwa”.[1]
Firman Allah
s.w.t. lagi;
ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ
Maksudnya: “Katakanlah(wahai
kekasihKu), dengan kemurahan Allah dan rahmatNya, maka dengan demikian itu
bergembiralah kalian. Kerana itu adalah lebih baik daripada apa yang kalian
kumpulkan”.[2]
Mereka
adalah golongan yang amat merindui pembawa berita gembira kepada mereka,
merindui insan yang memperkenalkan Allah yang Maha Esa dengan keTauhidan yang
murni, yang membawakan kepada mereka kitab al-Quran yang menjadi pegangan yang
suci, walaupun mereka hanya dapat membaca dan mendengar kisah-kisah mengenai insan mulia ini, dan tidak dapat bersua muka, sebagaimana yang telah digambarkan oleh Baginda s.a.w. di dalam satu
hadith ketika Baginda s.a.w. bersama para sahabat ketika melalui perkuburan
Baqi’, sebagaimana yang diriwayatkan oleh sayidina Abi Hurairah radhiyAllahu ‘anhu;
أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، أَتَى الْمَقْبُرَةَ ،
فَقَالَ : السَّلَامُ
عَلَيْكُمْ دَارَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ ، وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِكُمْ
لَاحِقُونَ ، وَدِدْتُ أَنَّا قَدْ رَأَيْنَا إِخْوَانَنَا ، قَالُوا : أوَلَسْنَا إِخْوَانَكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ؟ قَالَ : أَنْتُمْ أَصْحَابِي ،
وَإِخْوَانُنَا الَّذِينَ لَمْ يَأْتُوا بَعْدُ ، فَقَالُوا : كَيْفَ تَعْرِفُ
مَنْ لَمْ يَأْتِ بَعْدُ مِنْ أُمَّتِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ؟ فَقَالَ :أَرَأَيْتَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا لَهُ خَيْلٌ غُرٌّ ، مُحَجَّلَةٌ بَيْنَ ظَهْرَيْ
خَيْلٍ دُهْمٍ بُهْمٍ ، أَلَا يَعْرِفُ خَيْلَهُ ؟ قَالُوا : بَلَى يَا رَسُولَ
اللَّهِ ، قَالَ : فَإِنَّهُمْ يَأْتُونَ غُرًّا ، مُحَجَّلِينَ مِنَ الْوُضُوءِ ،
وَأَنَا فَرَطُهُمْ عَلَى الْحَوْضِ ، أَلَا لَيُذَادَنَّ رِجَالٌ عَنْ حَوْضِي ،
كَمَا يُذَادُ الْبَعِيرُ الضَّالُّ أُنَادِيهِمْ ، أَلَا هَلُمَّ ؟ فَيُقَالُ : إِنَّهُمْ
قَدْ بَدَّلُوا بَعْدَكَ ، فَأَقُولُ : سُحْقًا ، سُحْقًا
Maksudnya: “Sesungguhnya
RasulAllah s.a.w. menziarahi satu kawasan perkuburan, lalu Baginda s.a.w.
bersabda, “Assalamu’aikum wahai penghuni perkuburan kaum Mukminin, dan
InsyaAllah aku akan turut serta bersama kamu. Sesungguhnya aku amat berharap
untuk bertemu dengan para ikhwan kita semua”. Maka para sahabat pun
bertanya, “Bukankah kami ikhwan kamu wahai RasulAllah?”. Baginda s.a.w.
pun menjawab, “Kalian adalah sahabat-sahabatku, sedangkan ikhwan kita semua
adalah mereka yang belum muncul lagi”. Lalu mereka bertanya, “Bagaimana
engkau mengetahui seseorang dari umatmu yang belum muncul lagi(sekarang ini)
wahai RasulAllah?”. Baginda s.a.w. pun bersabda, “Apakah kamu melihat
seorang lelaki mempunyai kuda berbulu putih di dahi dan kakinya, yang mana
berada di tengah-tengah kelompok kuda yang hitam, apakah tuannya akan mengenali
kudanya itu?”. Mereka pun menjawab, “Sudah tentu wahai RasulAllah!”.
Baginda s.a.w. pun bersabda lagi, “Maka sesungguhnya mereka akan datang
dalam keadaan bercahaya putih di muka dan kaki mereka kerana kesan wudhu’. Dan
aku mendahului mereka di telaga. Ketahuilah! Akan ada segolongan lelaki yang
dihalau daripada telagaku sepertimana terhalaunya unta-unta yang sesat. Aku pun
memanggil mereka, “Datanglah kalian semua””. Setelah itu dikatakan kepada
Baginda s.a.w., “Sesungguhnya mereka telah menukarkan ajaranmu
setelahmu(kewafatanmu). Maka aku pun bersabda, “Jauhilah! Jauhilah!”.[3]
Bukankah
kita merupakan sebahagian daripada umat Baginda s.a.w. yang belum lahir ketika
zaman Baginda s.a.w.? Bukankah kita merupakan golongan yang mengakui keNabian
Baginda s.a.w. dan risalah yang telah disampaikannya? Sabda Baginda s.a.w.
dalam hadith yang lain pula sebagaimana diriwayatkan oleh sayidina Anas ibn
Maalik, sesungguhnya Baginda s.a.w. bersabda;
وَدِدْتُ
أَنِّي لَقِيتُ إِخْوَانِي فَقَالَ أَصْحَابُ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ : أَوَلَيْسَ نَحْنُ إِخْوَانَكَ ؟ قَالَ : أَنْتُمْ أَصْحَابِي ،
وَلَكِنْ إِخْوَانِي الَّذِينَ آمَنُوا بِي وَلَمْ يَرَوْنِي
Maksudnya: “Sesungguhnya
ingin sekali aku bertemu dengan ikhwanku”. Maka para sahabat Baginda s.a.w.
pun bertanya, “Bukankah kami ini ikhwan kamu?”. Baginda s.a.w. menjawab,
“Kalian adalah sahabatku, akan tetapi ikhwanku adalah mereka yang beriman
kepadaku sedangkan mereka tidak dapat melihatku”.[4]
Sesungguhnya
kita semua adalah umat Baginda s.a.w., walaupun kita tidak pernah melihat wajah
Baginda s.a.w.. Sesungguhnya kita beriman dengan Baginda s.a.w. bahkan
membenarkan segala risalah Baginda s.a.w.. Baginda s.a.w. terlebih dahulu
merindui kita semua sebelum kita merindui Baginda s.a.w.. Bahkan Baginda s.a.w.
bersedih kerana tidak sabar untuk bertemu dengan umatnya yang ditunggu-tunggu
apabila tibanya waktu perhimpunan di padang Mahsyar, dimana semua umat Baginda
s.a.w. akan berdondong menuju ke telaga Kautsar dimana tempat pertemuan
sebagaimana dijanjikan. Baginda s.a.w. tidak pernah meletakkan syarat khusus
bagaimanakah untuk menjadi umatnya selain daripada mengikuti ajaran Baginda
s.a.w., sekiranya terdapat syarat khusus selain dari itu, nescaya kita tidak
mampu dan layak menjadi umat Baginda s.a.w..
Akan tetapi,
terdapat satu golongan daripada umat Baginda s.a.w. yang mengakui mengikuti
perjalanan Baginda s.a.w. dan para sahabat radhiyAllahu ‘anhum ajma’in,
menentang pelbagai upacara dan sambutan bagi menzahirkan kegembiraan terhadap
bulan kelahiran Baginda s.a.w.. Mereka membida’ahkan sebarang sambutan yang
bertujuan menyambut kedatangan bulan kelahiran Baginda s.a.w., bahkan
menyesatkan dan mengkafirkan orang yang melakukan sedemikan. Mereka juga dengan
tidak merasa bersalah, mengatakan bahawa orang yang melakukan sambutan tersebut
tempatnya adalah di Neraka sedangkan Neraka adalah tempat bagi orang yang
kufur, munafiq, dan fasiq.
Apakah
dengan menzahirkan kegembiraan dengan datangnya bulan kelahiran Baginda s.a.w.
ini menjadikan seseorang itu kufur? Menjadikan seseorang itu munafiq ataupun
fasiq yang melayakkan dirinya untuk memasuki Neraka? Alangkah sedihnya apabila
adanya golongan yang terlalu membenci orang yang menyambut bulan kelahiran Baginda
s.a.w.. Bagaimanakan kita boleh mengenal Allah s.w.t. dengan ketauhidan yang
murni sekiranya tanpa sayidina Muhammad s.a.w.? Bagaimana boleh kita mengenal
kalam Allah s.w.t. melainkan melalui sayidina Muhammad s.a.w.? Bagaimana boleh
kita mengecapi kemanisan iman melainkan dengan hanya melalui sayidina Muhamma
s.a.w..
Sya'ir Luahan Rasa Cinta
Ketahuilah
para pencinta Baginda s.a.w., sesungguhnya para sahabat sentiasa melantunkan
sya’ir-sya’ir yang indah kepada Baginda s.a.w. untuk didengari oleh Baginda
s.a.w. sendiri. Siapakah sayidina Hassan ibn Tsabit yang dikurniakan mimbar
yang khusus oleh Baginda s.a.w. di Masjid Nabawi, melainkan beliau merupakan
penya’ir yang terkenal dan diiktiraf oleh Baginda s.a.w.. Begitu jugalah dengan
para sahabat yang lain yang sentiasa melontarkan sya’ir kepada Baginda s.a.w.
ketika dalam kesusahan, ketika dalam kesenangan, bahkan melontarkan sya’ir
berkenaan kelahiran Baginda s.a.w. seperti yang telah dilakukan oleh sayidina
Hassan ibn Tsabit dan sayidina ‘Abbas ibn ‘Abdul Muthallib.
Telah dilantunkan
sebuah sya’ir yang mahsyur oleh sayidina Hassan ibn Tsabit kepada Baginda
s.a.w. yang berbunyi;
وَأَجْمَلُ مِنْكَ لَمْ
تَرَ قَطُّ عَيْنِي******وَأَكْمَلُ مِنْكَ لَمْ تَلِدِ النِّسَاءُ
خُلِقْتَ
مُبَرَّأً مِنْ كُلِّ عَيْـــــبٍ******كَأَنَّكَ قَدْ خُلِقْتَ كَمَا تَشَاءُ
Maksudnya:
“Seindah-indah dirimu belum pernah terlihat oleh mataku,
Sesempurna dirimu
belum pernah dilahirkan oleh para ibu,
Telah diciptakan kamu
bebas dari segala keaiban,
Seolah-olah engkau
diciptakan mengikut kehendak dirimu”.
Begitu juga terdapat
sebuah sya’ir yang memuji kemuliaan Baginda s.a.w. sebagaimana telah
dilantunkan oleh sayidina ‘Abbas ibn ‘Abdul Muthallib, bapa saudara Baginda
s.a.w., sebagaimana hadith yang diriwayatkan oleh sayidina Khuraim ibn Aus ibn
Harithah;
كُنَّا
عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , فَقَالَ لَهُ الْعَبَّاسُ
بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ رَحِمَهُ اللَّهُ : يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أُرِيدُ
أَنْ أَمْدَحَكَ ، فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : "
هَاتِ لا يَفْضُضِ اللَّهُ فَاكَ " , فَأَنْشَأَ
الْعَبَّاسُ ، يَقُولُ :
قَبْلِهَا
طِبْتَ فِي الظِّلالِ وَفِي مُسْتَوْدَعٍ حَيْثُ يُخْصَفُ الْوَرَقُ
ثُمَّ
هَبَطْتَ الْبِلادَ لا بَشَرٌ أَنْتَ وَلا مُضْغَةٌ وَلا عَلَقُ
بَلْ
نُطْفَةٌ تَرْكَبُ السَّفِينَ وَقَدْ أَلْجَمَ نَسْرًا وَاهَلَهُ الْغَرَقُ
تُنْقَلُ
مِنْ صَالِبٍ إِلَى رَحِمٍ إِذَا مَضَى عَالِمٌ بَدَا طَبَقُ
حَتَّى
احْتَوَى بَيْتُكَ الْمُهَيْمِنُ مِنْ خَنْدَفِ عَلْيَاءَ تَحْتَهَا النُّطْقُ
وَأَنْتَ
لَمَّا وُلِدْتَ أَشْرَقَتِ الأَرْضُ وَضَاءَتْ بِنُورِكَ الأُفُقُ
فَنَحْنُ
فِي الضِّيَاءِ وَفِي النُّورِ وَسُبُلُ الرَّشَادِ نَخْتَرِقُ
Maksudnya: “Adalah
kami bersama-sama disisi Nabi s.a.w., maka sayidina ‘Abbas ibn ‘Abdul Muthallib
rahimahUllah berkata kepada Baginda s.a.w., “Wahai RasulAllah, sesungguhnya
aku ingin memujimu!”. Baginda s.a.w. pun bersabda kepada beliau, “Pujilah,
semoga Allah menjaga mulutmu(gigi) daripada sebarang penyakit”. Sayidina ‘Abbas
pun memulakan pujiannya;
“Sebelum ini, engkau senang di dalam kenikmatan Syurga(Iaitu
bersenang bersama Nabi ‘Adam), dan dalam jagaan dengan tampalan daun-daun(iaitu
pakaian setelah Nabi Adam melakukan kesalahan kepada Allah di dalam Syurga),
Setelah itu engkau diturunkan ke bumi belum lagi berupa
manusia, dan belum lagi janin dan belum lagi segumpal darah,
Bahkan engkau adalah ‘nutfah’[5] yang menaiki
bahtera(Nabi Nuh), dan sesunguhnya kaum Nuh menjadikan ‘nasr’[6] sebagai sembahan dan
ahli keluarganya turut tenggelam,
Berpindahlah(nutfah itu) dari keturunan hinggalah satu
rahim, apabila berlalunya alam ini akan peringkatnya,
Sehinggalah tercapai kemuliaanmu setinggi-tinggi
kedudukan dari puncak yang tinggi,
Dan apabila engkau dilahirkan bersinarlah bumi dan
segenap ufuk pun dipenuhi oleh cahayamu,
Dan kami berada dalam cahaya itu dan dijalan yang penuh
petunjuk””.[7]
Diriwayatkan
bahawa sayidina ‘Abbas ibn ‘Abdul Muthallib ketika tua, masih lagi mempunyai
susunan gigi yang cantik dan tidak ada satu pun yang gugur ataupun rosak.
Benarlah wahai Rasulullah s.a.w.! RasulUllah s.a.w. tidak pernah melarang
sekiranya perkara itu tidak bercanggah dengan Agama yang dibawanya. Pujian sayidina
‘Abbas telah menjadi saksi bahawa Baginda s.a.w. tidak pernah melarang umatnya
daripada berqasidah ataupun bersya’ir dalam memuji Baginda s.a.w., bahkan
pujian sayidina ‘Abbas dan sayidina Hassan ibn Tsabit telah mendahului umat
Baginda s.a.w. dan didengari oleh Baginda s.a.w. sendiri.
Baginda
s.a.w. pernah memberi panduan kepada mereka yang memuji Baginda s.a.w. dengan
sabdanya;
لَا
تُطْرُونِي كَمَا أَطْرَتِ النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ فَإِنَّمَا أَنَا عَبْدُهُ
، فَقُولُوا : عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ
Maksudnya: “Janganlah
kalian(berlebih-lebihan) memujiku sebagaimana pujian golongan Nasrani terhadap
anak Maryam(Nabi ‘Isa). Sesungguhnya aku hanyalah hambaNya. Maka katakanlah
kalian semua(mengenai diriku), “Hamba Allah dan rasulNya”.[8]
Lalu, Imam
al-Busyiriy qaddasAllahu sirrahu wa nafa’ana bi asrari wa hubbihi,
seorang ‘ulama dan penyair yang terkenal dengan sya’ir beliau yang bernama
Qasidah al-Burdah, menyatakan di dalam qasidahnya;
دَعْ مَا دَعَتْهُ النَّصَارَى فِي نَبِيِّهِمِ*****وَاحْكُمْ بِمَا شِئْتَ مَدْحاَ فِيهِ وِاحْتَكِمِ
Tinggalkanlah apa yang didakwa oleh golongan Nasrani
terhadap Nabi mereka(Nabi ‘Isa),
Selepas itu, terserahlah kepadamu untuk memuji Baginda SAW
sesuka hati.
Penutup
Wahai para
pencinta Baginda s.a.w., janganlah berhenti daripada melakukan perkara yang
mengingatkan kita kepada Baginda s.a.w.! Janganlah berhenti daripada sentiasa
berselawat memuji Baginda s.a.w.! Janganlah sesekali bosan daripada menghadiri
majlis-majlis yang berkait rapat dengan Baginda s.a.w.! Semoga Allah s.w.t.
menerangi hati kita dengan cahaya kecintaan kepada Baginda s.a.w., semoga Allah
s.w.t. menyampaikan setiap ingatan kita, setiap nafas kita, yang kita gunakan
untuk memperingati Baginda s.a.w. kepada Baginda s.a.w.. Dan semoga Allah s.w.t.
mempertemukan dan menghimpunkan kita semua ketika di padang Mahsyar bersama
Baginda s.a.w.. Ameen!
Allahua’lam
bis-Sowab..
Selesai
dinukilkan dengan bantuan Allah s.w.t. 29 Rabi’ al-Awwal 1433.
‘AmalahUllah
bi lutfiHi al-Khafiy
Tengku Ahmad Saufie
[1] Surah al-Hajj, 32.
[2] Surah Yunus, 58.
[3] Hadith diriwayatkan oleh
Imam Muslim di dalam Sohehnya, di dalam “Kitab at-Thoharah”, no. 372.
[4] Hadith diriwayatkan oleh
Imam Ahmad ibn Hanbal di dalam Musnadnya, no. 12340.
[5] Iaitu berupa sperma.
[6] Nama patung sembahan kaum
Nuh yang diukir oleh mereka bagi mengingatkan kemulian seorang yang soleh
bernama Nasr sebelum lahirnya Nabi Nuh ‘alaihi as-salam.
[7] Sebagaimana yang
diriwayatkan oleh Imam at-Tabrani di dalam Mu’jam al-Kabir Li at-Tabrani, no.
4507. Mustadrak ‘ala Sohehain karangan Imam al-Hakim, no. 5398. Dalail
an-Nubuwwah karangan Imam al-Baihaqi, no. 2035.
[8] Hadith riwayat Imam
al-Bukhari di dalam sohehnya, pada ‘Kitab Kisah-Kisah Para Nabi’, no. 3214.
Post a Comment