Si musafir yang mengembara mencari keredhaan Allah~

  • Facebook

Rahsia 'eidulfitri

Posted by Unknown - -

Apa rahasia idulfitri tersebut?

Idulfitri adalah hari kemenangan dan kesucian, karena merupakan Kemenangan setelah melakukan Jihad yg terbesar, yaitu berjihad melawan hawa nafsu selama sebulan penuh. Maka disunnahkan untuk bersilaturahmi, menghias diri dengan pakaian baru dan cantik, bukan kerana hendak menunjuk-nunjuk dan raya', tetapi membesarkan syiar Allah swt. Dan di hari ini sebagian besar Ummat Muhammad saw diampuni Allah swt seluruh dosa dosanya.



Apakah semua orang yang berpuasa berhak mendapatkan gelar fitrah atas puasa beliau? Semua orang yg berpuasa dengan bersungguh-sungguh menahan hawa nafsunya semampunya dan mengikuti syarat-syarat sah puasa, dan menghindari hal hal yg membatalkan puasa dan pahala puasa, maka bagi mereka anugerah tsb..

Mengapa orang orang kadang lalai akan akhir ramdan mereka malah disibukan mengejar lebaran dengan keduniaannya?

Kebiasaan Syaitan untuk selalu menyesatkan di waktu waktu yang mulia, dan banyak mereka yg terjerumus hingga menghancurkan ramadhannya dengan merosak akhir ramadhan, disaat Gemilang cahaya anugerah Allah sedang memuncak,

Mereka justeru berpaling dari Nya swt, seumpama seorang Raja yang mahu membawa hadiah-hadiah berlian termahal yang tak akan pernah kita lihat, kita malah berpaling menepiskan tangan Raja hingga kelihatan berlian itu tumpah dan kita pergi pada ketua penjahat iaitu musuh si Raja, untuk menerima batu batu tak berguna, yang justeru hal itu membuat Maha Raja Murka. Naudzubillah.. Allahummahdiy Qaumiy fainnahum laa ya?lamun..

Doakan mereka, mereka ummat Muhammad saw yg tersesat dan tak tahu arah, ingatkan saudara kita dari kebutaannya, mungkin sebab peringatan kita dan doa kita atas mereka, semoga itu menjadi penambal dari kekurangan kekurangan kita dalam menjalankan Ramadhan.

Adakah amalan khusus yang bisa saya amalkan ketika masuk malam raya? dimana terkadang orang merasa merdeka akan ramadhan. dengan kebebasan yang tidak terkawal.
Sabda Rasulullah saw : hiasilah eid kalian dengan Takbir.Sabda Rasulullah saw : Barangsiapa mengucapkan SUBHANALLAH WABIHAMDIHI pada hari Idulfitri sebanyak 300X, dan menghadiahkannya untuk ummat muslimin, maka masuklah pada setiap kubur 1000 cahaya, dan Allah jadikan dikuburnya kelak baginya bila ia wafat 1000 cahaya pula.Barangsiapa yg menghidupkan malam idul fitri dg Tahajjud dan mengingat dosa dan bertafakkur, maka Allah akan membuat hatinya terus hidup pada saat matinya semua hati. (Sumber - Mukasyiaftulquluub - Imam Ghazali bab Fadhlul Ied)

*Sumber Habib Munzir Al-Musawwa




One Response so far.

  1. 'Idul bermaksud kembali dan fitri bermaksud fitrah. Digabungkan maksud 'idulfitri ialah kembali kepada fitrah.

    Mengapa?

    Kerana selama sebulan kita ditahan oleh Allah melalui ibadah puasa yang disyariatkan.Kita ditahan dari makan disiang hari,ini fitrah,kita dilarang bersetubuh disiang hari bagi pasangan suami isteri,ini adalah fitrah.

    Maka,bila tiba 1 syawal,kita dibolehkan kembali untuk makan disiang hari,dibolehkan bagi suami isteri untuk bersetubuh disiang hari.Inilah yang dimaksudkan kembali kepada fitrah.

    Wallahu'alam.