Si musafir yang mengembara mencari keredhaan Allah~

  • Facebook

Bisikan Sirr (Sajak 7)

Posted by Unknown - -


Ya Allah!
Kenapakah hati ini begitu keras untuk mengingatiMu?
Mungkinkah jiwaku sudah penuh dengan kekotoran?
Setiap hari aku solat, membaca al-Quran tetapi aku tidak dapat merasai kenikmatan,
Bagaimanakah akan aku tempuhi hidup ini?
Adakah jiwa ini akan dapat Engkau terima?

Ya Allah!
Janganlah Engkau tinggalkan aku,
Janganlah Engkau biarkan jiwa ini ternoda dengan kemaksiatan,
Apalah diri ini tanpa Mu,
Aku begitu lemah untuk mengharungi,
Gelombang dunia ini..

Ya Allah!
Kasihanilah jiwaku yang kerdil ini,
Aku sangat mengharapkan pimpinanMu,
Aku sangat merindui belaianMu,
Bantulah aku, Ya Allah!
Bantulah aku, Ya Rabbi!
Lemparkanlah cahayaMu kedalam jiwaku…

Ya Allah!
Apalah erti kehidupan ini tanma kehadiran Mu,
Apalah guna segala yang kumiliki tanpa rahmatMu?

Ya Allah!
Berikanlah petunjukMu kepadaku,
Aku tahu bahawa petunjukMu adalah mahal dan perluku bayar,
Aku redha, Ya Allah…
Engkau ambillah apa yang aku miliki,
Tetapi campaklah Nur Mu ke dalam jiwa ini…

Ya Allah!
Aku malu untuk berhadapan denganMu,
Aku begitu kotor dan jijik,
Riya', tamak, sombong, dengki telah membelengu hidupku,
Jiwaku lemas…



Setiap kali cuba mengingatiMu,
Setiap kali juga jiwaku menghalang,
Fikiranku berkecamuk,
Ya Allah dimanakah cahayaMu?

Ya Allah!
Hanya pada Engkau tempatku mengadu,
Hanya kepadaMu tempat aku mencurahkan perasaanku,
Kerana aku tahu hanya Engkau yang dapat membimbing,
Jiwaku yang kerdil ini…

Maka bimbinglah aku Ya Allah,
Pimpinlah aku, pmpinlah aku,
Pimpinlah akuuuu…Ya Allah!